Er is meer....

Voor Reggio Utreg zie Onderwijs

De methode moet je doen is gewoon een aardige methode. Een methode die de drie kerndoelen beeldend handen en voeten geeft. Een papieren methode heeft zo zijn mogelijkheden.

Met Reggio Utrecht willen we een digitale bron van beeldende lessen  worden. Een bron die niet vast ligt in leerlijnen maar die alle kanten op kan gaan. Een bron waarbij de leerkracht keuzes maakt op basis  van wat kinderen nodig hebben. Een bron waar leerkrachten heel goed weten wat ze moeten inzetten. Een bron die inspireert. Een bron die meer leerlandschappen weergeeft dan lineaire leerlijnen, vanuit kinderen, vanuit ontwikkeling van kinderen, vanuit interesses van kinderen. Materialen  en technieken zijn maar middelen. En op middelen moet je niet gaan ordenen, bouwen of organiseren; het zijn maar middelen. 

We gaan lessen van (oud)studenten van de pabo (Marnixacademie Utrecht) delen. Delen wordt vermenigvuldigen. Mooie lessen die te verantwoorden zijn vanuit de kerndoelen, vanuit de leerbehoefte van kinderen, vanuit de ontwikkeling van kinderen… Mooie lessen vanuit een betekenisvolle context, met een verbeeldende  en technische instructie, met ruimte voor experiment, met vooral handen uit de mouwen…  Mooi onderwijs begint met doen! Alle lessen zijn uitgevoerd en geëvalueerd… en bijgesteld en… en toch… zet het naar jouw hand met jouw specifieke groep voor ogen… 

Het boek ‚Kunstmeester’ is de basis van dit denken…