Als je niet weet …
Als je niet weet …
…zie je niets
Het doel van het onderwijs is om kinderen te vormen die in staat zijn nieuwe dingen te doen…
Het doel van het onderwijs is om kinderen te vormen die in staat zijn nieuwe dingen te doen…
…niet alleen maar herhalen wat andere generaties al hebben gedaan
Men voedt kinderen niet op met kennis die men bezit…
Men voedt kinderen niet op met kennis die men bezit…
…maar met zijn karakter

De wereld veranderen

Delen is vermenigvuldigen

Ik maakte al dan niet met studenten vele mooie beeldende lessen. De lessen zijn allemaal uitgeprobeerd. De lessen  voldoen aan de kerndoelen  en zijn afgestemd op dat specifieke kind van die specifieke school… Pik het idee  en voer het uit in jouw klas … Zo veranderen we de wereld een beetje, zo veranderen we  het beeldend onderwijs op de basisschool een beetje… de verbeelding aan de macht! Complete lessen  zijn te vinden  onder Reggio Utreg (januari 2017 er staan een kleine 100 lessen klaar om te gebruiken… lessen staan bij de groepen en er is een start gemaakt oefeningen creativiteitsontwikkelingen)

Genieten, ervaren, beleven

Beeldend onderwijs op de basisschool gaat over leren genieten, gaat over leren bewonderen, gaat over leren beleven, ervaren en verwonderen. Leerlingen moeten vooral ook zelf aan het werk; eigen authentieke antwoorden vinden met beeldende middelen; antwoorden die eigen gedachten en gevoelens tonen. Er is geen één antwoord; er zijn er ontelbare. Zoveel verschillende kinderen, zoveel verschillende antwoorden.

Verbeelden

Het repertoire van mogelijkheden met materiaal is natuurlijk in het begin klein. Daarom herhalen kinderen steeds hun succesnummer. Daar is niets mis mee; het is het startpunt om verder te gaan!

Het verbeelden kan gevoed worden. Door mogelijkheden te tonen breid je als leerkracht het repertoire van kinderen uit. Kijk dit mag, en dit kan  en zus  en zo  en met hetzelfde kan het ook anders  en weer anders  en ….

Verbeeldende instructie

In het boek 'Kunstmeester!' breiden we het repertoire uit  tijdens 'de verbeeldende instructie'. De leerkracht toont mogelijkheden met materiaal. Tijdens het werken stimuleer je als leerkracht  het experimenteren met materiaal; dat experimenteren - zoeken naar wat kan met het materiaal- is een voortzetting van die verbeeldende instructie maar dan op leerling niveau.

Ik liet aan mijn studenten zien wat je allemaal met een giraf kon doen...kijk hier staat die, hier loopt die, hier lonkt die, hier.... en zo ontstond een animatie....zo leuk!!!

 

Technische instructie

Zeker in de bovenbouw groeit de behoefte naar techniek. ‘Meester hoe teken ik…’ Leerlingen van de bovenbouw van de basisschool zien heel goed of wat ze gemaakt hebben klopt. Zij willen ‘realistisch’ weergeven en komen middelen te  kort om dat te doen. ‘Kijk zo teken je een kronkelweggetje’ en je legt uit. Niet een trucje maar zo dat leerlingen begrijpen waarom de weg smaller wordt in de verte, waarom…