Spelen met klei

Kinderen vinden kleien heerlijk. Het is bijna magie. Je knijpt hier, je trekt daar en ineens is het blokje klei dunner en langer. Je kan alle vormen maken. Je kan de vormen aan elkaar plakken.  Je kan platslaan en opnieuw beginnen....

In het boek 'Kunstmeester'!' is een onderdeel  van de instructie 'een verbeeldende'. In deze fase van de les worden mogelijkheden getoond. Laat zien wat allemaal kan en daag de leerlingen uit om zelf op zoek te gaan naar wat kan: laat experimenteren/onderzoeken een basishouding zijn/worden.

In onderstaande  animaties (Stopmotions) worden een aantal mogelijkheden getoond '...Dit kan en dat kan...'en '...verzin zelf..'

Let op: in de filmpjes toon ik dat je de klei platwalst....kleuters kunnen niet én drukken én rollen... dus eerst platslaan en dan rollen!!!

Kleibloemen 1 (voor kleuters)

Kleiwerkstukken van kleuters zijn teer, broos en kwetsbaar. Er zijn weinig leerkrachten - met alle respect - die in staat zijn die tere kwetsbare werkstukken heel uit de oven te halen.

Daarom laat ik kleuters tussen twee latten met klei werken. Twee latten op plastiek en een roller op de latten. De roller drukt de klei stevig aan. Het gevolg is dat de werkstukken een stuk minder kwetsbaar zijn.

Hier bloemen. De stukjes klei moeten over elkaar heen gelegd worden. Dan rollen. Rollen met de roller is in eerste instantie voor kleuters lastig. Druk eventueel zelf als leerrkracht met de hand de klei al wat plat als voorwerk op dat van de kleuter.

Kleibloemen 2 (voor kleuters)

Bloemen in de lente ... De bloemen zijn herkenbaar en toch zijn alle bloemen anders. Zorg dat de stukjes klei niet los liggen, alles moet met elkaar verbonden zijn, desnoods gewoon nog iets klei toevoegen en een extra keer rollen.

Kleibloemen 3 (voor kleuters)

Nog steviger wordt het werkstuk als je uitgaat van een kleiplaatje. De bloemen worden dan in de kleiplaat gedrukt door de roller. Kan bijna niet fout gaan in de oven.

Klei de geldmachine (voor kleuters)

Je eigen geld maken: munten en bankpapier. Je ziet meteen welke munten dezelfde waarde hebben, er zijn munten met de afdruk van een kroonkurk, van een kurk van een portfles of van de bubbelwijnfles. Afdrukken maken wordt zo betekenisvol. Veel geld maken....de een rolt de klei, de ander stempelt met de kurk, de ander versiert met een rietje, de volgende....en dan de beurten opnieuw verdelen... Lopende band werk, als een machine

Kleibomen (voor kleuters)

 

 Het leukste is natuurlijk als de klei een eigen leven gaat leiden. De boom waarvan het bladerdek zo mooi werd dat rollen 'zonde' zou zijn. De boom die ineens een gezicht kreeg... Cadeautjes noem ik die... Leer de leerlingen ze zien en koesteren...

Kleidieren (voor kleuters)

Net als bij de bloemen werk ik op plastiek. De klei lost gemakkelijk van de ondergrond en dat is handig. Twee latjes. En een roller. De roller moet altijd over de latten gaan, zo wordt het werkstuk overal even dik wat de kans dat het werkstuk heel uit de oven komt, vergroot.

Dieren. Kleuters willen een schaap en het wordt een schaapachtige. Laat duidelijk zijn, daar is niets mis mee. Kleuters zullen moeten zoeken naar hoe de klei uitpakt, naar wat nu de specifieke kenmerken zijn van het dier. Bij een olifant is het duidelijk...zodra de slurf zichtbaar is, is de olifant herkenbaar. Eerder kan het nog bijna elk willekeurig ander dier worden.

Klei eet smakelijk (voor kleuters)

Met de achterkant van een echt mes snij je de tanden van een vork. Je kunt ook met de scherpe kant snijden, alleen je snijdt dan het plastiek steeds kapot, en dat is niet nodig.

Binnenkort verder