Brons

Brons van Ino

Ik verzamel kurken, dopjes, rollen, kokers, dozen, tubes, etc. Ik heb stukjes afvalhout, oude brillen, oude tandenborstels, schoenen, spijkers, hoefijzers, etc. Mijn beelden maak ik met  dit 'afvalmateriaal'.  Mijn beelden zijn van 'rommel' gemaakt. Er zijn beelden die het verdienen om in brons gegoten te worden. Zo'n beeld breng ik naar Yacov Sala, de bronsgieter.

Als handtekening plak ik een pleister op het beeld. Zo'n pleister is uiteindelijk in het bronzen beeld  zichtbaar. Mooie gerichte kijkopdracht voor kinderen; zoek de pleister.


Serie '2019'

Het zijn archetypen van dieren. Houtrestjes plakte ik aan elkaar. De gietmal werd direct om het houten beeldje gemaakt. Het houtenbeeldje verbrandde in de oven. Houtrestjes en as bleven achter in de mal; brons werd gegoten en de mal kapot geslagen. Alleen de afen aanvoerkanalen  werden weggeslepen, de rest van het beeld  werd niet bewerkt. Een beeld  met een prachtige unieke huid met hier en daar zichtbaar in het uiteindelijke bronzen beeld as en houtrestjes. Van elk beeld is er maar één. Je moet goed zoeken om de handtekening te vinden.


'De lezers'

Ik ben een veellezer. Ik spaarde een jaar lang recenties uit de krant die me op een of andere manier aanspraken. Uit de stapel selecteeerde ik een top 10. Tien boeken in vijf weken. Reizen in mijn hoofd, verdwalen in een andere wereld, geraakt en verrast worden ...  Een verhaal dat mij pakt, kan ik niet meer loslaten. Ik wordt wakker met het boek in mijn handen, ik sta met het boek in de hand op en sta - bij wijze van spreken - al lezend onder de douche. Het ontbijt is lezend, de krant blijft liggen. Lezen werkt verslavend. 


'De wachters'

Wachten duurt lang. Waar wacht je op? Ik zag 'Wachten op Godot' van Samuel Beckett gespeeld door Jozef van den Berg. Ik was zwaar onder de indruk. De beelden op het toneel zaten in mijn achterhoofd te broeden. Jaren heb ik de beelden meegedragen om ineens tijdens het tandenpoetsen de vorm te vinden die ik zocht. Negen wachters die allemaal met lichaamstaal verhalen vertellen.


Dierenserie

Deze serie is geïnspireerd op opmerkingen van kinderen. 

'Kijk meester, daar loopt ze op hele hoge hakken!'. Ik kijk naar buiten en zie niemand op hoge hakken lopen. Het blijkt een reiger die parmantig langs de sloot stapt. In mijn hoofd zag ik een reiger op hakken. Ik hoefde het beeld alleen maar te maken.

'Ik ben te dik om te dansen' zegt een leerling. Ik ben verbaast over deze uitspraak. Je dans toch om het plezier van het dansen? Ik maakte de dansende olifant. Ik nam het mee naar school. Het kind moest lachen en voorzichtig begon het te dansen. Zo'n beeld verdient het om in brons gegoten te worden.

'Slome turtle!' wordt er geroepen en later hebben we een gesprek over het talent van 'traagheid'.  We spelen met rugzakken op de rug schildpadden in allerlei situaties. Situaties waar het talent van de traagheid van pas komen. In mijn atelier ben ik aan het kijken of het voor de leerlingen mogelijk is om met papier-maché met schildpadden aan de slag te gaan. Ik ontdek traagheid in het bevriezen van de beweging.

'Kijk, dit is Fikkie' zegt Hamza. 'Als Fikkie in de tuin van de buren poept, moet mama heel gauw naar buiten, anders stopt de buurvrouw de drol in onze brievenbus...'  En dan te bedenken dat Hamza driehoog woont en geen hond als huisdier heeft.


Uniek

In de museumwereld heet een beeld  'uniek' als er minder dan zeven  beelden van gegoten zijn, ook voor de belasting. Meerdere beelden maakt de prijs  van het uiteindelijke beeld  goedkoper. Meer dan zeven exemplaren maakt seriewerk. Een beeld waar maar één exemplaar van is, is duur. Ik heb zowel beelden waarvan meerdere exemplaren gegoten kunnen worden als beelden waar er maar één van bestaat.


Gietproces

Als ik wil dat er meerdere exemplaren van gegoten kunnen worden, maakt Yacov een siliconenmal. Om het beeld wordt een soort rubber aangebracht dat na uitharding super flexibel. en toch stevig is. De mal is het negatief van mijn beeld.  Mijn beeld wordt uit die siliconen mal gehaald. In de mal wordt nu was gegoten. Er is dus een replica gemaakt van mijn beeld in was. Om dit wassen beeld heen wordt weer een mal gemaakt; een stevig hittebestendige gietmal. Deze gietmal waar het wassenbeeld dus in opgesloten zit wordt in een oven gezet. De was smelt uit de gietmal. Er is een lege ruimte oontstaan in de mal in de vorm van mijn beeld. Brons wordt gesmolten en in deze ruimte gegoten. Na het afkoelen wordt het beeld bevrijd door de gietmal kapot te slaan. Het bronzen beeld  wordt al dan niet bewerkt, gepolijst, gekleurd.  Al mijn beelden voor 2019 zijn een beetje bewerkt. Wil een nog een exemplaar dan wordt de siliconenmal gepakt wordt er weer een wassenbeeld gegoten etc.

Wil ik maar één exemplaar dan wordt er geen siliconen mal gemaakt. Om mijn beeld wordt meteen de stevige hittebestendige mal gemaakt. De oven wordt  gestookt en mijn beeld verbrandt. In de holle ruimte die ontstaan is wordt brons gegoten. De beelden serie 2019 zijn gemaakt van houtrestjes. Het hout is in de gietmal verbrand. Na het gieten zijn de beelden nagenoeg onbewerkt gebleven. Elk beeld heeft een unieke huid.


 

 

 

 

 

 

  • Like 0
  • 28 AUG 2019

serie 'de lezer'

Showing 0 Comment