Zee
Als kind werd ik eens van tafel gestuurd. Ik moest mijn eten in de keuken opeten. Ik ging op de grond naast de wasmachine zitten en zat in de kombuis door het ronde raam naar de eindeloze zee te kijken: de eeuwigheid in: het water, de zee, de oneindige krachten.
Landschappen
Met een vrouw die vloeiend haar talen spreekt (o.a. Chinees) trok ik door Azië, Europa, Noord Afrika. Met zijn tweetjes naar die plekken die nog 'niet' ontdekt waren dwars door woestijnen, bergen, oerwouden ... achter elke bocht kon de adem stokken; tranen in de ogen zo mooi. Het besef dat we 'voorbijgangers' zijn.
Werelden
Tijdens onze reizen kwamen we heel veel aardige, vriendelijke, bijzondere mensen tegen. Mensen die nieuwsgierig naar ons waren, mensen die bezorgd om ons waren, mensen die ons zo veel gaven ... Tijdens onze reizen kwamen we zo onszelf tegen, zagen we onszelf in de spiegel... Wat een rijkdom aan inzichten hebben wij verworven tijdens onze reizen. De rijkdom van de werelden.
Bomen
Als bomen zouden kunnen vertellen. Bomen die vele mensengeneraties leven en alles meemaken en in hun houten geheugen opslaan. 'Het mythagowoud' en de boeken van Donaldson 'De kronieken van Thomas Covernant' ... 'De boom van de wijsheid' die in veel tradities een rol spelen.
Op mijn dakterras staan palmen.
Dromen
Als ik wakker wordt herinner ik me geen dromen. Pas als ik teken komen de dromen in mijn gedachten terug. Beelden roepen beelden op, er is een verwantschap, een relatie. Die verwantschap onderzoeken is noodzakelijk; er ontstaan andere, nieuwe logische verbanden..
Steden
Wat ik meenam uit Londen, Parijs, Bratislava, Sophia, Caïro, Marrakesh, Moskou, Lisabon, Pingyao, ... We bezochten steden en slenterden heerlijk samen door de straten en straatjes... zonder route, daar waar onze voeten gingen. Zo snoven wij verhalen op.
Boeken
Lezen is reizen in jouw hoofd. Een goed (strip)boek neemt je mee. De verhalen blijven in mijn hoofd achter en verbinden zich. IJdel kreeg een heel belangrijke plek in mijn denken. 'De stip' toont voor mij het fundament van onderwijs. De robot verhalen van Asimov geven richting.
Naakt
Er is niet perse een aanleiding. Het is mijn nieuwsgierigheid in het naakte bestaan. Tekenen is als contact maken. Samen zijn.