Van de associatieve fase naar het begin van de schematische fase
Geef kinderen de ruimte om te experimenteren. Al werkend met de handen vertellen kleuters hun eigen gedachten, eigen ervaringen of eigen emoties. Je moet weten waar je naar kijken moet om het in het experimentele werk terug te zien; laat kinderen vertellen en aanwijzen! Film die verhalen en deel ze met ouders. In het verhaal toont het kind zichzelf.
Bij kleuters gaat het vooral om ervaren, genieten, beleven, verwonderen, ontdekken ... de liefde voor kunst en kunst maken wordt hier wakker gekust!
Langzaam maar zeker komen de schema's. Kinderen ontdekken dat je met tekeningen kunt communiceren. Het spinnetje als begin van een mensfiguur ontwikkelt zich via allerlei stadia van een koppoter naar een herkenbaar mensfiguur. Alleen wat belangrijk is voor het kind wordt weergegeven.
Uit de fles
Met een spuitfles vol water tekenen op de tegels buiten... zoiets maar dan met verf in plaats van water in de fles op papier ... de opdracht.
Blaadjes waaien
Een stam, dikke takken, dunne takken, hele dunne takken... blaadjes, blaadjes, en nog meer blaadjes... Speel, experimenteer. Verbeeldende instructie
Dieren horen niet in een kooi
Dieren moeten lekker rond kunnen lopen, lekker boompje kunnen klimmen...doen waar ze zin in hebben. Scheuropdracht.
De hond uitlaten
Waar kom je langs als je de hond gaat uitlaten? Of ga je met jouw kip een blokje om? Knip of scheuropdracht met papier.
Met de vingers in de verf
Scheerschuim en verf. Roeren met een vinger dan twee vingers dan met een hand dan met twee. Experimenteeropdracht. Verbeeldende instructie.
Zit nou toch eens stil!
Jonge dieren kunnen niet stilzitten, jij toch ook niet: je moet dansen, rennnen, vliegen... Knip of scheuropdracht met papier.
Op de kinderboerderij
We zijn naar de kinderboerderij geweest. kippen, geitjes, konijntjes knuffelen, voeren, het hok schoon maken... Verfopdracht.
Bloemen zijn rood
Alsjeblieft, voor jou... omdat ik van je hou... omdat ik mag blijven logeren. Bloemen houden van mensen! Verfopdracht. Verbeeldende instructie.
Lekker
'Ik hou van kip met appelmoes' en toen knikte de kinderen want die hielden heel veel van (vegetarische) kip met appelmoes. Scheur of knipopdracht.
Bevroren water
Het vriest. Water is ijs geworden. IJspret. Sleeën, schaatsen, glibberen... Toon jouw ijs-ervaringen. Knip of scheuropdracht.
Snippers
Snippers in de lucht, snippers op de grond... Opdracht.
Pollocken
Spetter-spat opdracht: uitnodiging tot experimenteren, spelen, genieten.
Snelweg
Sporen achterlaten... Bewust worden dat er sporen achtergelaten worden. Opdracht.
Sporen met mijn vingers
Op een beslagen spiegel teken je. Maar nu kun je de tekening afdrukken. Monoprintopdracht. Verbeeldende en technische instructie.
Mijn slaapkamer
Ik heb een hoogslaper, ik een voetbaldekbed, mijn knuffel heeft een eigen bedje... Tekenopdracht. Verbeeldende instructie.
De kerstboom heeft het koud
Als jij het koud hebt dan doe je een trui aan, of een muts op, of een das om ... Stempelopdracht.
Vrolijke dieren
Dieren en emoties... hoe ziet een blije kip eruit? Hoe een verdrietige goudvis? Schilderopdracht.
Handige dieren doen aan sport
Je legt jouw hand op een vel papier. Je trekt alle vingers om. Je kleurt en knipt uit en je maakt er een sportend dier van. Teken, knip en plakopdracht. Technische en verbeeldende instructie.
Feestpak
Doe jouw mooiste kleren aan! We gaan uit! Ik doe mijn princessenjurk aan; ik ga als brandweer; ik doe mijn berenpak aan... Stof-maché-opdracht.
Winter door het raam
Het is winter en als we naar buiten kijken moet het sneeuwen en alles is wit: winterlandschap. Knip-en-plakopdracht op het raam.
Het is te gek groen
Het is groen en het kwaakt. Het is groot met allemaal kleurjes en een slurf, het is blauw en het zwemt... Papier-maché-opdracht.
Versie 2021