Brons

Brons van Ino

Ik verzamel kurken, dopjes, rollen, kokers, dozen, tubes, etc. Ik heb stukjes afvalhout, oude brillen, oude tandenborstels, schoenen, spijkers, hoefijzers, etc. Mijn beelden maak ik met dit 'afvalmateriaal'. Als handtekening plak ik een pleister op het beeld. Zo'n pleister is uiteindelijk in het bronzen beeld  zichtbaar. Zo'n beeld (moederbeeld) breng ik naar Yacov Sala de bronsgieter.

NIEUWSGIERIG NAAR MEER BEELDEN? KIJK OP 'ONLINEKUNSTENAARS' OF MAAK EEN AFSPRAAK VOOR BEZOEK


 

Series 'Oer': 'Dieren' & 'Stoelen'

Van elk beeld in deze series is er maar één. De gietmal wordt direct om het moederbeeld gemaakt. Mal met het moederbeeld erin gaat in de over. Het moederbeeld verbrandt. Restjes materiaal en as blijven achter in de mal; brons wordt gegoten en de mal kapot geslagen. Alleen de af- en aanvoerkanalen  worden weggeslepen, de rest van het beeld  wordt niet bewerkt. Een beeld  met een prachtige unieke huid.

2019 Archetypen van dieren.  2020 Trotse stoelen 2021 Stoelen levend (meestal) op hoge poten.


Serie 'Lezers

'Ik ben een veellezer. Lezen is reizen in mijn hoofd, verdwalen in een andere wereld, geraakt en verrast worden ...  Een verhaal dat mij pakt, kan ik niet meer loslaten. Ik wordt wakker met het boek in mijn handen, ik sta met het boek in de hand op en sta - bij wijze van spreken - al lezend onder de douche. Het ontbijt is lezend, de krant blijft liggen. Lezen is verslavend. 


Serie 'Wachters'

Ik zag 'Wachten op Godot' van Samuel Beckett gespeeld door Jozef van den Berg. Hij raakte me, ik was onder de indruk. De beelden op het toneel zette zich vast. Jaren heb ik de beelden meegedragen om ineens tijdens het tandenpoetsen de vorm te vinden die ik zocht. Negen wachters die allemaal met lichaamstaal verhalen vertellen.


Serie 'Dieren'

Deze serie is geïnspireerd op opmerkingen van kinderen. 

'Kijk meester, een damus op hele hoge hakken!'. Ik kijk naar buiten en zie niemand. Het blijkt een reiger die langs de sloot stapt. De bedoelde 'damus'.. Ik hoefde het beeld alleen nog maar te maken. 'Meester stop maar, olifanten dansen niet' zegt een leerling. Ik maakte de dansende olifant. Ik nam het mee naar school. Wat hebben we pret gehad.

We hebben een gesprek over het talent van 'traagheid'.  We spelen met rugzakken op de rug schildpadden in allerlei situaties na. Situaties waar het talent van de traagheid van pas komen. In mijn atelier ben ik aan het werk: ik ontdek traagheid in het bevriezen van de beweging.

'Kijk, dit is Fikkie' zegt Hamza. 'Als Fikkie in de tuin van de buren poept, moet mama heel gauw naar buiten, anders stopt de buurvrouw de drol in onze brievenbus...'  En dan te bedenken dat Hamza driehoog woont en geen hond als huisdier heeft.


Uniek

In de museumwereld heet een beeld  'uniek' als er minder dan zeven beelden van gegoten zijn. Meerdere beelden maakt de prijs van het uiteindelijke beeld  goedkoper. De 'lezers' kunnen meerdere keren gegoten worden. Een beeld waar maar één exemplaar van is, is relatief duur: alle beelden uit de 'oer' series zijn uniek.


Gietproces

Als ik wil dat er meerdere exemplaren van mijn beeld gegoten kunnen worden, maakt Yacov een siliconenmal. Om het moederbeeld wordt een soort rubber aangebracht dat na uitharding super flexibel en toch stevig is. De mal is het negatief van mijn beeld.  Mijn beeld wordt uit die siliconen mal gehaald. In de mal wordt nu was gegoten. Er is dus een replica gemaakt van mijn beeld in was. Om dit wassen beeld heen wordt weer een mal gemaakt; een stevig hittebestendige gietmal. Deze gietmal waar het wassenbeeld dus in opgesloten zit, wordt in een oven gezet. De was smelt uit de gietmal. Er is een lege ruimte oontstaan in de mal in de vorm van mijn beeld. Brons wordt gesmolten en in deze ruimte gegoten. Na het afkoelen wordt het beeld bevrijd door de gietmal kapot te slaan. Het bronzen beeld  wordt al dan niet bewerkt, gepolijst, gekleurd.  Al mijn beelden voor 2019 zijn een beetje bewerkt. Wil een nog een exemplaar dan wordt de siliconenmal gepakt wordt er weer een wassenbeeld gegoten etc.

Wil ik maar één exemplaar dan wordt er geen siliconen mal gemaakt. Om mijn beeld wordt meteen de stevige hittebestendige mal gemaakt. De oven wordt  gestookt en mijn beeld verbrandt. In de holle ruimte die ontstaan is wordt brons gegoten. De beelden 'oer', vanaf serie 2019 zijn zo gegoten. Na het gieten zijn de beelden nagenoeg onbewerkt gebleven. Elk beeld heeft een unieke huid.