Publicaties

Samenhangend kader ontbreekt nu

Kunst en cultuur uitgangspunt van onderwijs

Zouden kunst en cultuur uitgangspunt in ons onderwijs kunnen zijn? Kunst komt kinderen tegemoet in hun dadendrang, maakt inclusief, toont diversiteit, stimuleert creativiteit en lokt eindeloos veel taal uit. Het is een pleidooi om kinderen de ruimte te geven om zichzelf, anderen en de wereld te onderzoeken met cultuur als overkoepelend kader. Blz. 1, blz. 2, blz. 3 en blz. 4

Groot, Ino de. BSM, Basisschoolmanagement, magazine voor effectief schoolleiderschap. Jaargang 37, nr 6, september 2023


Schoolleiden: de kunstenaar en het spelen

Vanuit visie op leren van kinderen vormgeven

Schoolleiders, neem de ruimte en speel! Doe als een kunstenaar. Begin en laat het gebeuren. Zet een onderwijsrichting uit en geef jouw team ruimte en dus vertrouwen. Blz. 1, blz. 2, blz. 3., blz. 4 en blz. 5.

Groot, Ino de. BSM, Basisschoolmanagement, magazine voor effectief schoolleiderschap. Jaargang 37, nr 2, maart 2023


Boek voor pabo-studenten, leerkrachten basisschool en pedagogen

'ZOEK HET UIT! Kijken Maken Spelen 

Beeldend kunstonderwijs op de basisschool'

Liefde voor kunst begint met genieten, beleven, ervaren van kunst. De ontdekking door kinderen dat kunst gaat over eigen gedachten, eigen gevoelens en eigen ervaringen is, zowel voor eigen werk als voor reflecteren op andermans werk, een cruciale. Beeldende kunstopdrachten op de basisschool moeten dus gaan over het verbeelden van eigen verhalen. 'Zoek het uit' is een boek vol verbeelding: over ontwikkeling van kinderen, cultuur, reflecteren, creativiteit en vakkenintegratie voor kleuters, midden- en bovenbouw. Beschrijving inhoud

Groot, Ino de & Lourens van der Leij (2023) 'Zoek het uit! Kijken Maken Spelen Beeldend kunstonderwijs op de basisschool' Uitgeverij van Gorcum.


 ‘Ik en papa’

Cadeautjes geven gaat over iemand verrassen, gaat over iemand raken, gaat over referenen aan iemand kennen: dus hoe ken je je vader is de basis van het cadeautje. Vaderdagcadeautjes. 

Groot de, Ino & Ellen Nillezen (2018) Praxisbulletin 35ste jaargang nummer 10 Malmberg, ’s-Hertogenbosch 


‘Voor mama’ 

Groot de, Ino (2018) column voor Kinderkunst.nl

Kunst raakt


‘Reflecteren’

Groot de, Ino (2018) column voor Kinderkunst.nl

Betekenisgeven, vertellen en aanwijzen wat je ziet. Er zijn meer betekenissen.


 ‘Haarkunst’ 

Groot de, Ino (2017) column voor Kinderkunst.nl

Hamza vertelt dat zijn haren gehuild hebben...


‘Creativiteit kun je leren’

Groot de, Ino & Ellen Nillezen (2017)  Praxisbulletin 34ste jaargang nummer 5 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Creativiteit is een verzameling vaardigheden. Vaardigheden kun je leren. Voorbeelden  om deze vaardigheden te oefenen. 


‘Behangerslijm’ 

Groot de, Ino (2017) column voor Kinderkunst.nl

Ruimte geven en toch het gebruik van de ruimte sturen.


‘Het werkwoord pollocken’ 

Groot de, Ino & Ellen Nillezen (2016) Praxisbulletin 34ste jaargang nummer 4 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

De kunstenaar Pollock gaf het voorbeeld... voor kinderen is 'pollocken' genieten, ontdekken, verwonderen, beleven, experimenten, bewonderen, ontdekken...


‘Altijd goed’ 

Groot de, Ino (2016) column voor Kinderkunstplein 

Een kind doet het nooit fout, met dat wat het toont kan ik  - als leerkracht -  verder.


'In kronkels denken’

Groot de, Ino (2016)  Praxisbulletin 33ste jaargang nummer 7 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Iedereen is cteatief. Als kind wordt je creatief geboren. Alle mogelijke verbindingen tussen hersencellen zijn nog mogelijk.  Door de aangeboren creativiteit te onderhouden blijf je in kronkels kunnen denken. 


‘Als je niet weet waar je naar kijken moet’ 

Groot de, Ino (2016) column voor Kinderkunstplein

Laat het kind vertellen en aanwijzen ...als je niet weet waar je kijken moet zie je niet.


‘Creativiteit als basis van onderwijs’

Groot de, Ino (2015) in Zorgbreed 49. Tijdschrift voor integrale leerling zorg. Garant uitgevers. Apeldoorn/Antwerpen

De conclusie is dat ‘creatievelingen binnen elke organisatie dus ook het onderwijs broodnodig zijn’ 


‘Door de bomen het bos’ 

Groot de, Ino & Rosien Verlaan (2015) Praxisbulletin 33ste jaargang nummer 3 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Een spannende opdracht met knippen en plakken. Door handig knippen heb je veel vormen. Met veel vormen kun je 3D plakken. 


’Houd/t van kunst’

Groot de, Ino  & Rosien Verlaan (2015) Praxisbulletin 33ste jaargang nummer 1 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Een opdracht in het teken van de drie kerndoelen kunst; met stukjes resthout reageren op een kunstwerk.


’Ik en mijn vrienden’

Groot de, Ino (2014)   Praxisbulletin 32ste jaargang nummer 2 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Een mensenlichaam kun je terugbrengen tot een aantal grondvormen: twee driehoeken, een ei, en worstjes. Die grondvormen knip je uit en puzzel je weer in elkaar. Veel mogelijkheden om tot verbeelden te komen.


'Kunstmeester! Over kinderkunst en meester(m/v)werk'

Groot de, Ino & Lourens van der Leij (2013)  Thieme Meulenhoff Amersfoort

Een boek met achtergronden, verhalen, kaders, principes om  op de basisschool tot mooi beeldend onderwijs te komen: een boek voor PABO studenten.


 'Kunst Meester!'

Groot de, Ino & Lourens van der Leij (2013) 'Zorg Primair  nummer 7 CNV Onderwijs

Aansluiten bij de leerlingen, de kerndoelen voor ogen, ruimte geven om eigen antwoorden te geven, te onderzoeken en te tonen, een ogenschijnlijke chaos... de leerkracht maakt het verschil!


'Straatrekenen' 

Groot de, Ino & Steven Hopman (2013) Praxisbulletin 30ste jaargang nummer 10 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Een wandeling door Hilversum met een focus op het zien van rekenmogelijkheden. Van hondenpoep tot de hoogte van de Vitustoren.


'Lekker dier ...'

Groot de, Ino (2013) Praxisbulletin 30ste jaargang nummer 9  Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Ineens wil de hele klas schildpadden maken... de grondvorm is steeds hetzelfde, de uitvoering bij iedereen totaal anders.


'Taal en verbeelding, verbeelding en taal'

Groot de, Ino (2012) Voorwoord in Taalvangers, kunstzinnige vorming en taal themanummer Praxisbulletin 29ste jaargang nummer 6 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Zonder taal geen verbeelding, zonder verbeelding geen taal! De taal geeft de verbeelding woorden. Om te waarderen, te oordelen, te bevragen of te vertellen. Verhalen, gedachten en gevoelens worden verbeeld in de kunst. En taal spreekt daar weer over...


'Aanraken'

Groot de, Ino & Lourens van der Leij (2012) Praxisbulletin 29ste jaargang nummer 7 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Aanraken en aangeraakt worden is een natuurlijke manier van communiceren ook in het onderwijs.


'Zo’n vriendelijke dikzak' 

Groot de, Ino (2011) Praxisbulletin 29ste jaargang nummer 4 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Kinderen vinden dieren tekenen leuk en tegelijkertijd moeilijk. Gebruik van grondvormen helpt schema's te maken om vervolgens met de schema's te gaan spelen.


'Ik zie, ik zie, wat jij ook kunt zien'

Groot de, Ino (2011) Praxisbulletin 29ste jaargang nummer 2 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Ik kan mijzelf als maat gebruiken. Ogen op de horizon, voeten op de grond en de basis is gelegd voor perspectief tekenen, in verhouding tekenen, voor  huizen, bomen en kronkelweggetjes. GEEN verdwijnpunten trucje maar begrijpen wat je doet.


'…teken ik dat lukt altijd'

Groot de, Ino (2011) Praxisbulletin 29ste jaargang nummer 1 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Leerlijntje mensfiguren tekenen


'Tot verbeelding verleiden'

Groot de, Ino (2010) Praxisbulletin 28ste jaargang nummer 3 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

In de toelichting van het kerndoel 'verbeelden' gaat het over het tonen van eigen gevoelens, gedachten en ervaringen... de manier waarop dit tot stand zou moeten komen  is niet voorgeschreven. Er zijn  verschillende  opvattingen...


'Laat het gebeuren'

Groot Ino & Lourens van der Leij (2010) Praxisbulletin 27ste jaargang nummer 6 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Open staan voor de niet voor de hand liggende  oplossingen ... 


'Kunst en de Islam 3: Een dynamische zoektocht' 

Groot de, Ino (2006) Maandblad voor beeldende vakken 122ste jaargang nummer 5 NVTO Tilburg

Kunst als middel om het verleden de tonen en te leren kennen. Deze bijdrage  start bij het voltooien van de Rotskoepel en eindigt bij het plaatsen van de halve maan op die Rotskoepel


'Kunst en de Islam 1'

Groot de, Ino (2006) Maandblad voor beeldende vakken 122ste jaargang nummer 3 NVTO Tilburg

Kunst als middel om het verleden te tonen e te leren kennen; een eerste verkenning.


'Op zoek naar het niet bestaande: over creativiteit'

Groot de, Ino (2004) Maandblad voor beeldende vakken 120ste jaargang nummer 6 NVTO Tilburg

Over voorwaarden om tot creativiteit te komen; om tot verbeelden te komen.


'De smaak van geduldig leren is eerst bitter, later zoeter dan honing'

Groot de, Ino (2004) Maandblad voor beeldende vakken 120ste jaargang nummer 2 NVTO Tilburg

Kunst is een van de belangrijkste manieren om de wereld te interpreteren...


 

'Twijgjesdame' 

Column Groot de, Ino (2018) voor Kinderkunst.nl

Verbeelden van eigen gevoelens, gedachten en ervaringen ... bij zowel het kind als de meester.


Op zoek naar een paasopdracht’ 

Groot de, Ino & Ellen Nillezen (2018) Praxisbulletin 35ste jaargang nummer 6 Malmberg, ’s-Hertogenbosch 

'Wat betekent Pasen voor jou?' is de kern van de opdracht. Om tot een eigen authentiek antwoord te kunnen komen, zal je moeten onderzoeken waar Pasen voor staat en hoe jij je  er toe verhoudt. Zo'n onderzoek  laat een rijkdom van de cultuur zien.


‘Verder kijken dan Pinterest’

Groot de, Ino & Ellen Nillezen (2018)  Praxisbulletin 35ste jaargang nummer 5 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Leuke ideeën vind je op Pinterest... natuurlijk... die ideeën namaken heeft niet zoveel met verbeelden te maken. Verbeelden gaat over het tonen van eigen gevoelens, gedachten en ervaringen. Vertraal het Pinterestidee naar een verbeeldende opdracht.

’Schrijvers over schrijvers' Over Ino de Groot :-) 


‘Hoe bedenk je het’

Groot de, Ino (2017) column voor Kinderkunst.nl

Na allemaal waterproefjes in de klas wordt een emmer leeg gegooid.


‘Wiskunst’ 

Groot de, Ino & Ellen Nillezen (2017) Praxisbulletin 34ste jaargang nummer 5 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

'De ijsberg' is een didactisch model bij rekenen. Concreet handelen is de basis van het model.  Practisch handelen gaat over 'doen', over 'creëren, over verbeelden. Rekenen en beeldend ontmoeten elkaar hier.


‘Animeer meer’ 

Groot de, Ino & Ellen Nillezen (2016) Praxisbulletin 34ste jaargang nummer 1 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Met een gratis app op tablet of telefoon kan elke leerling van de basisschool filmpjes maken. Voorbeelden van opdrachten.


‘Xia’ 

Groot de, Ino (2016) Column voor Kinderkunstplein

Kennis is noodzakelijk


‘Positief en negatief’ 

Groot de, Ino & Roosien Verlaan (2016) Praxisbulletin 33ste jaargang nummer 5 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Je knipt in een vloeiende beweging bijvoorbeeld een ster uit. Dan heb je een ster en je hebt restje papier. Dat restje papier - het negatief-  is op verschillende manieren bruikbaar.


'Meesterwerk'

Groot de, Ino (2015) column voor Kinderkunstplein

Ruimte geven, je kunt leren niet afdwingen.


Mijn sportend lievelingsdier’

Groot de, Ino  & Rosien Verlaan (2015) Praxisbulletin 33ste jaargang nummer 4 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Een opdracht waaraan kinderen heel veel plezier beleven en die niet fout kan gaan. Papier scheuren of knippen en dan steeds een heel klein stukje een stukje papier verschuiven... van elke verandering een foto maken, zo creëer je in een gratis  app bewegende beelden.


 ’Onderweg in de stad’ 

Groot de, Ino & Rosien Verlaan (2015) Praxisbulletin 33ste jaargang nummer 2 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Een opdracht waarin gespeeld wordt met plakken van geknipt papier; een beetje verschroven, onderste boven, omgeklapt...  de stad leent zich er goed voor. 


'Tubewachters’ 

Groot de, Ino (2015) Praxisbulletin 32ste jaargang nummer 8 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Een opdracht over lichaamstaal. Met restmaterialen worden mensfiguren gemaakt, aan de houding moet afgelezen kunnen worden hoe  het figuur zicht voelt.


'Kijk daar sta ik’

Groot de, Ino (2014)   Praxisbulletin 32ste jaargang nummer 1 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Een opdracht over verhalen vertellen en kijken naar kunst om vervolgens zelf beeldverhalen te maken.


'Geloof je het zelf'  

Groot de, Ino ‘De noodzaak van verbeelden’ hoofdstuk in Berg van den B., A. van Steenis en J. Valk (2013) 2de (herziene) druk. Coutinho Naarden. 

Kleine bijdrage aan het boek; een hoofdstuk: Kinderen en kunstwerken hebben 'de noodzaak' van verhalen vertellen gemeen. Kunstwerken lezen en je eigen verhaal verbeelden.


'Huizen als kastelen'

Groot de, Ino (2013) Praxisbulletin 31ste jaargang nummer 1 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Met drie verschillende groepen door eenzelfde straatje; drie verwerkingen op drie niveau's. Tussen school en de gymzaal is zoveel spannends.


'Techniek is over al'

Groot de, Ino & Hans Smink (2013) Praxisbulletin 30ste jaargang nummer 10 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Een wandeling door Den Haag met de focus op alles wat met techniek te maken heeft. Van een simpele haak om een hek vast te zetten tot glasvezelkabels.


'Leesmonsters'

Groot de, Ino (2013) Praxisbulletin 30ste jaargang nummer 7  Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Lezen als thema. Met resthout beelden maken, 3D. Staand lezen, hangend lezen, op een been lezen... 50 manieren van hoe te lezen.


'Geschiedenis begint vandaag!' 

Groot de, Ino & Arie Vonk (2012) Praxisbulletin 30ste jaargang nummer 3 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Wandeling door Utrecht met de focus op geschiedenis. De historische sensatie beleven op het Domplein met de Sint.


'Je moet maar durven'

Groot de, Ino & Edith Pijpers (2012) Kader Primair 17de jaargang nummer 8 Algemene vereniging schoolleiders.

Over zij-instromers in het basisonderwijs


'Loedertje'

Groot de, Ino & Lourens van der Leij (2011) Praxisbulletin 28ste jaargang nummer 8 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Pleidooi om te spelen, uit te dagen, de ander op het verkeerde been te zetten... en 'terug gepakt worden'. Loederen is het werkwoord!


'In kleuren vertellen'

Groot de, Ino (2011) Praxisbulletin 29ste jaargang nummer 3 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Zeker in de bovenbouw van de basisschool willen de leerlingen weten hoe het werkt. Techniek als ondersteuning om verhalen te vertellen. 


'Bekijk het' 

Groot de Ino & Lourens van der Leij (2010) Praxisbulletin 28ste jaargang nummer 3 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Over ruzie maken mag; over streng zijn naar je zelf toe; over uitdagen, over ik heb al verkering...ode aan meester Hans Koopman


'Beoordelen van beeldend werk'

Groot de, Ino (2010) Praxisbulletin 28ste jaargang nummer 4 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Beoordelen gaat over uitlokken tot vertelllen en aanwijzen. De verhalen  van kinderen moeten navolgbaar zijn... Verbeelden gaat over tonen van eigen gevoelens, ervaringen en gedachten.... die kunnen niet fout zijn.


'Kunst tot verbeelding'

Groot de, Ino (2010)  Praxisbulletin 28ste jaargang nummer 1 Malmberg, ’s-Hertogenbosch

Kleuters kijken anders naar kunst dan leerlingen middenbouw; die ook weer anders kijken dan bovenbouwleerlingen, die ook weer anders kijken dan pubers etc.   Wat een kind 'mooi' vindt is afhankelijk van het ontwikkelingsniveau van de leerling. Het mooi vinden maakt een kunstwerk gemakkelijker toegankelijk.


'Kunst en de Islam 4: Vogelvlucht'

Groot de, Ino (2006) Maandblad voor beeldende vakken 122stejaargang nummer 6 NVTO Tilburg

Kunst als middel om het verleden te tonen en te leren kennen. Deze bijdrage  begint bij de Mongoolse invaeie. Uit het Mongoolse rijk ontstonden die islamitische rijken.


'Kunst en de Islam 2'

Groot de, Ino (2006) Maandblad voor beeldende vakken 122ste jaargang nummer 4 NVTO Tilburg

Kunst als middel om het verleden te tonen en te leren kennen. Over Mohammed, Mozes, Jezus tot aan de voltooiing van de Rostkoepel.


'Er is geen maan: Over postmodernisme'

Groot de, Ino (2005) Maandblad voor beeldende vakken 121stejaargang nummer 4 NVTO Tilburg

De opvatting: Alles is een interpretatie.


'En de Sint verpest mijn feestje niet weer'

Groot de, Ino (2004) Maandblad voor beeldende vakken 120stejaargang nummer 6 NVTO Tilburg

Over het Reflectie-Instructie-Productie model; voorloper van het hartmodel zoals beschreven in 'Kunstmeester'