Samenhangend kader ontbreekt nu
Kunst en cultuur uitgangspunt van onderwijs
Zouden kunst en cultuur uitgangspunt in ons onderwijs kunnen zijn? Kunst komt kinderen tegemoet in hun dadendrang, maakt inclusief, toont diversiteit, stimuleert creativiteit en lokt eindeloos veel taal uit. Het is een pleidooi om kinderen de ruimte te geven om zichzelf, anderen en de wereld te onderzoeken met cultuur als overkoepelend kader. Blz. 1, blz. 2, blz. 3 en blz. 4
Groot, Ino de. BSM, Basisschoolmanagement, magazine voor effectief schoolleiderschap. Jaargang 37, nr 6, september 2023
Schoolleiden: de kunstenaar en het spelen
Vanuit visie op leren van kinderen vormgeven
Schoolleiders, neem de ruimte en speel! Doe als een kunstenaar. Begin en laat het gebeuren. Zet een onderwijsrichting uit en geef jouw team ruimte en dus vertrouwen. Blz. 1, blz. 2, blz. 3., blz. 4 en blz. 5.
Groot, Ino de. BSM, Basisschoolmanagement, magazine voor effectief schoolleiderschap. Jaargang 37, nr 2, maart 2023
Boek voor pabo-studenten, leerkrachten basisschool en pedagogen
'ZOEK HET UIT! Kijken Maken Spelen
Beeldend kunstonderwijs op de basisschool'
Liefde voor kunst begint met genieten, beleven, ervaren van kunst. De ontdekking door kinderen dat kunst gaat over eigen gedachten, eigen gevoelens en eigen ervaringen is, zowel voor eigen werk als voor reflecteren op andermans werk, een cruciale. Beeldende kunstopdrachten op de basisschool moeten dus gaan over het verbeelden van eigen verhalen. 'Zoek het uit' is een boek vol verbeelding: over ontwikkeling van kinderen, cultuur, reflecteren, creativiteit en vakkenintegratie voor kleuters, midden- en bovenbouw. Beschrijving inhoud
Groot, Ino de & Lourens van der Leij (2023) 'Zoek het uit! Kijken Maken Spelen Beeldend kunstonderwijs op de basisschool' Uitgeverij van Gorcum.
‘Ik en papa’
Cadeautjes geven gaat over iemand verrassen, gaat over iemand raken, gaat over referenen aan iemand kennen: dus hoe ken je je vader is de basis van het cadeautje. Vaderdagcadeautjes.
Groot de, Ino & Ellen Nillezen (2018) Praxisbulletin 35ste jaargang nummer 10 Malmberg, ’s-Hertogenbosch
Groot de, Ino (2018) column voor Kinderkunst.nl
Kunst raakt
Groot de, Ino (2018) column voor Kinderkunst.nl
Betekenisgeven, vertellen en aanwijzen wat je ziet. Er zijn meer betekenissen.
Groot de, Ino (2017) column voor Kinderkunst.nl
Hamza vertelt dat zijn haren gehuild hebben...
Groot de, Ino & Ellen Nillezen (2017) Praxisbulletin 34ste jaargang nummer 5 Malmberg, ’s-Hertogenbosch
Creativiteit is een verzameling vaardigheden. Vaardigheden kun je leren. Voorbeelden om deze vaardigheden te oefenen.
Groot de, Ino (2017) column voor Kinderkunst.nl
Ruimte geven en toch het gebruik van de ruimte sturen.
Groot de, Ino & Ellen Nillezen (2016) Praxisbulletin 34ste jaargang nummer 4 Malmberg, ’s-Hertogenbosch
De kunstenaar Pollock gaf het voorbeeld... voor kinderen is 'pollocken' genieten, ontdekken, verwonderen, beleven, experimenten, bewonderen, ontdekken...
Groot de, Ino (2016) column voor Kinderkunstplein
Een kind doet het nooit fout, met dat wat het toont kan ik - als leerkracht - verder.
Groot de, Ino (2016) Praxisbulletin 33ste jaargang nummer 7 Malmberg, ’s-Hertogenbosch
Iedereen is cteatief. Als kind wordt je creatief geboren. Alle mogelijke verbindingen tussen hersencellen zijn nog mogelijk. Door de aangeboren creativiteit te onderhouden blijf je in kronkels kunnen denken.
Groot de, Ino (2016) column voor Kinderkunstplein
Laat het kind vertellen en aanwijzen ...als je niet weet waar je kijken moet zie je niet.
‘Creativiteit als basis van onderwijs’
Groot de, Ino (2015) in Zorgbreed 49. Tijdschrift voor integrale leerling zorg. Garant uitgevers. Apeldoorn/Antwerpen
De conclusie is dat ‘creatievelingen binnen elke organisatie dus ook het onderwijs broodnodig zijn’
Groot de, Ino & Rosien Verlaan (2015) Praxisbulletin 33ste jaargang nummer 3 Malmberg, ’s-Hertogenbosch
Een spannende opdracht met knippen en plakken. Door handig knippen heb je veel vormen. Met veel vormen kun je 3D plakken.
Groot de, Ino & Rosien Verlaan (2015) Praxisbulletin 33ste jaargang nummer 1 Malmberg, ’s-Hertogenbosch
Een opdracht in het teken van de drie kerndoelen kunst; met stukjes resthout reageren op een kunstwerk.
Groot de, Ino (2014) Praxisbulletin 32ste jaargang nummer 2 Malmberg, ’s-Hertogenbosch
Een mensenlichaam kun je terugbrengen tot een aantal grondvormen: twee driehoeken, een ei, en worstjes. Die grondvormen knip je uit en puzzel je weer in elkaar. Veel mogelijkheden om tot verbeelden te komen.
Groot de, Ino & Lourens van der Leij (2013) Thieme Meulenhoff Amersfoort
Een boek met achtergronden, verhalen, kaders, principes om op de basisschool tot mooi beeldend onderwijs te komen: een boek voor PABO studenten.
Groot de, Ino & Lourens van der Leij (2013) 'Zorg Primair nummer 7 CNV Onderwijs
Aansluiten bij de leerlingen, de kerndoelen voor ogen, ruimte geven om eigen antwoorden te geven, te onderzoeken en te tonen, een ogenschijnlijke chaos... de leerkracht maakt het verschil!
Groot de, Ino & Steven Hopman (2013) Praxisbulletin 30ste jaargang nummer 10 Malmberg, ’s-Hertogenbosch
Een wandeling door Hilversum met een focus op het zien van rekenmogelijkheden. Van hondenpoep tot de hoogte van de Vitustoren.
Groot de, Ino (2013) Praxisbulletin 30ste jaargang nummer 9 Malmberg, ’s-Hertogenbosch
Ineens wil de hele klas schildpadden maken... de grondvorm is steeds hetzelfde, de uitvoering bij iedereen totaal anders.
Groot de, Ino (2012) Voorwoord in Taalvangers, kunstzinnige vorming en taal themanummer Praxisbulletin 29ste jaargang nummer 6 Malmberg, ’s-Hertogenbosch
Zonder taal geen verbeelding, zonder verbeelding geen taal! De taal geeft de verbeelding woorden. Om te waarderen, te oordelen, te bevragen of te vertellen. Verhalen, gedachten en gevoelens worden verbeeld in de kunst. En taal spreekt daar weer over...
Groot de, Ino & Lourens van der Leij (2012) Praxisbulletin 29ste jaargang nummer 7 Malmberg, ’s-Hertogenbosch
Aanraken en aangeraakt worden is een natuurlijke manier van communiceren ook in het onderwijs.
Groot de, Ino (2011) Praxisbulletin 29ste jaargang nummer 4 Malmberg, ’s-Hertogenbosch
Kinderen vinden dieren tekenen leuk en tegelijkertijd moeilijk. Gebruik van grondvormen helpt schema's te maken om vervolgens met de schema's te gaan spelen.
Groot de, Ino (2011) Praxisbulletin 29ste jaargang nummer 2 Malmberg, ’s-Hertogenbosch
Ik kan mijzelf als maat gebruiken. Ogen op de horizon, voeten op de grond en de basis is gelegd voor perspectief tekenen, in verhouding tekenen, voor huizen, bomen en kronkelweggetjes. GEEN verdwijnpunten trucje maar begrijpen wat je doet.
Groot de, Ino (2011) Praxisbulletin 29ste jaargang nummer 1 Malmberg, ’s-Hertogenbosch
Leerlijntje mensfiguren tekenen
Groot de, Ino (2010) Praxisbulletin 28ste jaargang nummer 3 Malmberg, ’s-Hertogenbosch
In de toelichting van het kerndoel 'verbeelden' gaat het over het tonen van eigen gevoelens, gedachten en ervaringen... de manier waarop dit tot stand zou moeten komen is niet voorgeschreven. Er zijn verschillende opvattingen...
Groot Ino & Lourens van der Leij (2010) Praxisbulletin 27ste jaargang nummer 6 Malmberg, ’s-Hertogenbosch
Open staan voor de niet voor de hand liggende oplossingen ...
Groot de, Ino (2006) Maandblad voor beeldende vakken 122ste jaargang nummer 5 NVTO Tilburg
Kunst als middel om het verleden de tonen en te leren kennen. Deze bijdrage start bij het voltooien van de Rotskoepel en eindigt bij het plaatsen van de halve maan op die Rotskoepel
Groot de, Ino (2006) Maandblad voor beeldende vakken 122ste jaargang nummer 3 NVTO Tilburg
Kunst als middel om het verleden te tonen e te leren kennen; een eerste verkenning.
'Op zoek naar het niet bestaande: over creativiteit'
Groot de, Ino (2004) Maandblad voor beeldende vakken 120ste jaargang nummer 6 NVTO Tilburg
Over voorwaarden om tot creativiteit te komen; om tot verbeelden te komen.
Groot de, Ino (2004) Maandblad voor beeldende vakken 120ste jaargang nummer 2 NVTO Tilburg
Kunst is een van de belangrijkste manieren om de wereld te interpreteren...