De wijk in...

Nieuwendijk

Opdrachten om de wereld  op een eigen manier te benaderen; de waarneming te scherpen en te zoeken naar hoe verhoud ik mij tot... Verbeelding aan de macht. Taylor van Tilborg ontwierp deze route.


Montfoort

Fleur Ossendrijver neemt leerlingen mee in haar rondwandeling door Montfoort en ontdekt met de leerlingen nieuwe betekenissen aan dagelijkse dingen. Het werkt als bij een ijsje eten; even focussen en je proeft mee. Stilstaan bij wat zo bekend lijkt om het onbekende te zien.


Nieuwegein

Stephanie de Ridder loopt met haar leerlingen rondje school. een van de opdrachten: Ieder kind  verzamelt 'zooi'. Rommel van de straat om straks te gebruiken... van afval naar 'kunst'; het wordingsproces zichtbaar straks in een stopmotion... 


Utrecht

... een belleblaasdans, leeuwen als wachters die een wachtwoord van leerlingen eisen, ....Jun van Dasselaar maakt er een feestje van... Door de wijk Lombok wandelend en reagerend op dat wat je zoal tegenkomt. Denkend in mogelijkheden en die mogelijkheden dan ook zien.


Nijkerk

Karen Bos laat leerlingen met water schilderen; zelfs de burgemeester moet entree betalen om de school binnen te mogen; ... ze heeft een deal gesloten met de buurman en nu kunnen de leerlingen zijn hek vrolijk maken... wandeling vol creatieve activiteiten op het schoolplein en door de straten. rond de school.


Utrecht Rivierenwijk

Renata Elias neemt haar leerlingen mee de wijk in. De boom inspireert tot een schaduwtekening; De gemeente krijgt een brief over een te plaatsen standbeeld op het grote lege plein; een ramenspel... 


Alphen aan de Rijn

Met lichaamstaal druk je jezelf uit. De lente maakt blij en hoe zie je dat aan mij? en bij eeuwenoude pilaren de geschiedenis terug halen... hoe liepen de mensen toen en hoe zie je wat er zich daar bij die pilaren zich afspeelt... foto's film en terug in de klas bruggen bouwen... Deborah Sloot gaat met haar leerlingen een rondje.


Vianen

Met haar kleuters gaat Demi Weiss de omgeving van haar school verkennen. Het zand uit de zandbak is gestolen! de bak is leeg....wat zullen we er in doen?  dieren zijn hun stem verloren dus we moeten het in gebaren doen. was Holle Bolle Gijs er maar ....veel leuker dan die bak...

Hilversum

Amy Haring gaat met haar kleuters op stap. Het park Laapersveld (ontworpen door Dudok) is een heerlijke plek voor kleuters om op 100 manieren van de helling te rollen, om 'spiegel te lopen' om met takjes te tekenen, om... 


Woerden 

Een wandeling door Woerden. Muziekje meepikken, rondleiding volgen, roverhol zoeken...  verbeeldende opdrachten voor kinderen van midden en bovenbouw. Nadya Nieuwendijk maakte de opdrachten voor deze wandeling. 


Nigtevecht

Gewoon op het speelplein is al genoeg om mee aan het werk te gaan. Esther de Goeij heeft niet veel nodig. De school blijft als het ware in zicht. Met dat hele gewone allerdaagse verzint ze niet alleen verbeeldende opdrachten, ze maakt uitstapjes naar rekenen en taal. Klik hier voor haar wandeling.


Nieuwegein

De fiets geeft mogelijkheden om een groter gebied te verkennen; 'mooie oefening voor het verkeersexamen' zegt meester Olaf van den Bovenkamp en Nieuwegein biedt prachtige aanleidingen om tot verbeelden te komen.


Alphen aan den Rijn

Marieke den Hertog neem haar leerlingen mee door Alphen. De leerlingen leggen hun uitwerking van de opdrachten vast  met de camera, om al die foto's en filmpjes later te verwerken in een beeld verslag: terugblikken op een heerlijk uitje.


Nieuwegein - Zuilenstein

Een animatie maken op de ateletiekbaan, de grootsheid van het veld zichtbaar maken, muziekmaken voor de winkel vol saxofoons, een boodschap zichtbaar vanaf de maan....Bart Gort gaat met zijn leerlingen door Zuilenstein.


Hardinxveld-Giessendam

Lisa Kraaij  maakt met de leerlingen een rondje op de fiets. Het spoor en het station zijn duidelijk belangrijk. Het liedje van Guus Meeuwis blijft zoals altijd hangen. Dat lied wordt gebruikt. Voorzichtig op de fiets! en als je op het fietspad tekent, zet iemand als verkeersregelaar in!


versie 2021